Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Aktualność

Nowy wzór wniosku ORD-IN i ORD-WS – projekt

MF przygotował projekt modyfikacji wniosku ORD-IN, czyli wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. Nowy wzór wniosku ma wejść w życie już następnego dnia od dnia publikacji nowego rozporządzenia w tej sprawie. Odpowiednie zmiany zostały zaprojektowane również we wzorze wniosku ORD-WS tzw. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej

Potrzeba określenia nowego wzoru wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, zwanego dalej „wnioskiem ORD-IN” lub „formularzem ORD-IN”, wynika z dwóch zasadniczych powodów:

  1. zmiany od dnia 1 lipca 2023 r. adresu siedziby Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej;

  2. w celu usprawnienia procesu zwrotu nienależnej opłaty za wniosek.

Nowy wzór wniosku ORD-IN oparto na dotychczas obowiązującym wzorze, wprowadzając dodatkowo określone zmiany porządkujące i aktualizujące w poszczególnych częściach i pozycjach formularza.

Zmiana adresu siedziby Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

W związku ze zmianą adresu siedziby organu, do którego kierowane są wnioski ORD-IN, wystąpiła konieczność aktualizacji tego adresu, który widnieje w nagłówku na dotychczas obowiązującym wzorze wniosku ORD-IN. Po zmianach adresem tym będzie:

ul. Warszawska 5

43-300 Bielsko-Biała

Zmiany w części F formularza w zakresie zwrotu nienależnej opłaty za wniosek

Aktualna konstrukcja części F formularza ORD-IN powoduje, że najprostszą metodą wyboru sposobu zwrotu opłaty za wniosek jest wskazanie na zwrot przekazem pocztowym na adres wypełniony w jednej z wcześniejszych części formularza (kwadraty nr 2–7 w poz. 59 obecnie obowiązującego formularza ORD-IN). Natomiast wybór sposobu zwrotu opłaty poprzez przelew na rachunek bankowy wymaga dodatkowo wpisania tego numeru rachunku bankowego (poz. 59 i 60 obecnie obowiązującego formularza ORD-IN). Z tego względu, nadal nierzadko zwrot nienależnej opłaty za wniosek jest dokonywany przez Krajową Informację Skarbową w formie przekazu pocztowego (ok. 10% zwrotów ogółem), którego realizacja jest bardziej czasochłonna i kosztowna niż w przypadku transferu środków przelewem bankowym.

Aby uprościć osobom wypełniającym wniosek wybór sposobu zwrotu opłaty poprzez przelew bankowy, w części F nowego formularza ORD-IN wprowadzono – jako jeden z możliwych do zaznaczenia sposobów zwrotu nienależnej opłaty – kwadrat: „zwrot na rachunek, z którego dokonano opłaty za wniosek” (kwadrat 1 w poz. 59 projektowanego formularza ORD-IN). Wskazywanie we wniosku numeru rachunku bankowego do zwrotu opłaty będzie wymagane jedynie w sytuacji, jeśli wnioskodawca zażąda zwrotu opłaty na inny rachunek bankowy niż ten, z którego dokonano opłaty za wniosek. W takim przypadku, część F.1 nowego formularza ORD-IN umożliwia wskazanie do zwrotu opłaty nie tylko rachunku krajowego, ale również rachunku zagranicznego, czego nie przewidywał dotychczasowy wzór formularza ORD-IN. Możliwość zwrotu opłaty na rachunek zagraniczny jest istotnym ułatwieniem dla podmiotów spoza Polski, które również mogą wnioskować o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Jednocześnie nowy wzór formularza zachowuje możliwość zwrotu opłaty w formie przekazu pocztowego (część F.2 projektowanego formularza ORD-IN).

Pozostałe zmiany w ORD-IN i ORD-IN/A

Pozostałe zmiany to:

  • uporządkowanie części A.1. RODZAJ SPRAWY 

  • dodanie objaśnienia do pola „Numer KRS” na formularzu głównym ORD-IN (poz. 12) oraz na załączniku ORD-IN/A (poz. 8) wskazującego, że w przypadku gdy wnioskodawcą niebędącym osobą fizyczną jest fundacja rodzinna, to w polu tym należy wskazać numer, pod którym ta fundacja rodzinna jest wpisana do rejestru fundacji rodzinnych (numer RFR). Wnioskodawcy niebędący osobą fizyczną, którzy nie są wpisani do żadnego z tych rejestrów (np. spółki cywilne czy też grupy VAT) nie wypełniają przedmiotowego pola.

  • Zaktualizowanie opisu przy kwadracie 4W części B.2. STATUS WNIOSKODAWCY, poprzez rozszerzenie zakresu zawartych tam przepisów Ordynacji podatkowej do art. 117e (dotychczas zakres przepisów odnoszących się do osoby trzeciej obejmował przepisy do art. 117d). Przepis art. 117e Ordynacji podatkowej, określający solidarną odpowiedzialność fundacji rodzinnej za zaległości podatkowe fundatora wszedł w życie z dniem 22 maja 2023 r. na podstawie art. 134 pkt 3 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej.

  • Zaktualizowanie nazwy części B.4 oraz opisu pod nazwą tej części formularza ORD-IN, gdzie zmieniono wyrazy „adres do korespondencji” na „adres do doręczeń”. 

  • w części B.4 oraz D.2 formularza ORD-IN pole „Adres do doręczeń w systemie ePUAP” zastąpiono polem o nazwie „Adres do doręczeń elektronicznych” (poz. 32 i 51). Jednocześnie zmieniono treść objaśnienia do tego pola, w celu dostosowania jego funkcjonalności do wydanego Komunikatów Ministra Cyfryzacji. Zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych i ww. Komunikatami określającymi harmonogram wprowadzania obowiązku stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych, korespondencja przez ePUAP będzie od dnia 30 grudnia 2023 r. stopniowo zastępowana przez skrzynkę e-Doręczeń.

 

Termin wejścia w życie

Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia rozporządzenia. Od tego dnia możliwe będzie skorzystanie z nowego wzoru wniosku.

Analogiczne zmiany do opisanych zostały również zaprojektowane we wzorze wniosku ORD-WS tzw. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej

Źródło:

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (nr z wykazu 780) – opubl. 8 grudnia 2023 r. na www.podatki.gov.pl 

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej (nr z wykazu 781) – opub. 8 grudnia 2023 r. na www.podatki.gov.pl 

 

Ewa Sławińska

prawnik, redaktor naczelna "MONITORA księgowego"

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00